Matras advies

TIPS BIJ AANSCHAF VAN EEN MATRAS

Een matras koopt u niet zomaar. Het is een grote uitgave die u van jaren slaapplezier moet voorzien. Maar hoe weet u nou of u de juiste keuze maakt? En hoe maakt u überhaupt die keuze? Wat kunt u verwachten? Wij zetten het hieronder voor u op een rijtje.

Online oriëntatie

Online vindt u veel informatie over matrassen. Ook op deze site kunt u erachter komen welk matras het best bij u past en hoe u een goed matras kiest. Een goede oriëntatie is tenslotte het halve werk. Online kunt u prijzen vergelijken, recensies opzoeken. Advies inwinnen alsook daadwerkelijk een matras kopen. Eigenlijk kunt u online alles..… behalve proefliggen. En dat is toch een belangrijk punt, dat mede bepaalt of het matras van uw keuze ook echt bij u past. U zult u daarvoor echt naar de winkel moeten.

Informatie inwinnen en vragen stellen

Als u zich georiënteerd heeft op de soorten matrassen die bij u passen, kunt u naar onze winkel komen. U kunt ook de online stap overslaan en direct naar onze winkel komen.  Laat u goed voorlichten door onze medewerkers, maar stel zelf ook de nodige vragen en bespreek eventuele klachten die u momenteel met uw huidige matras ervaart. Onze medewerkers zullen de volgende zaken omtrent uw nieuwe matras met u bespreken:

Op wat voor bedbodem komt het matras te liggen?

Wat is uw slaaphouding en die van uw eventuele partner?

Heeft u het warm of koud in bed?

Heeft u last van lichamelijke klachten of allergieën?

De informatie uit bovenstaande vragen is van belang bij het kiezen van het juiste matras. Heeft u bijvoorbeeld een andere slaaphouding dan die van uw partner, dan zullen er 2 afzonderlijke matrassen geadviseerd worden. Heeft u het vaak warm in bed? Dan passen er andere materialen bij u dan bij iemand die het snel koud heeft. Als u lichamelijke klachten ervaart kan een matras eventuele probleemzones extra ondersteunen.

Proefliggen

Proefliggen is  de beste optie om te ervaren wat u in huis haalt. Ga tijdens het proefliggen in uw slaaphouding liggen: op uw zij, rug of buik. Uitgestrekt of in de foetushouding. Dit is de enige manier waarop u zult ervaren hoe het matras op uw slaaphouding reageert. Wanneer u een matras gevonden hebt dat lekker ligt, probeer dan zeker ook nog andere matrassen en in verschillende hardheden voordat u besluit er een te kopen.

Houdt u rekening met bovenstaande aandachtspunten, dan kan er bijna niets meer misgaan bij de aanschaf van uw nieuwe matras.

KIEZEN VAN HET MATRAS

Welke afmeting heeft u nodig?

Op de eerste plaats heeft u misschien al een bedbodem die u wilt gebruiken of al in huis heeft: dan staat het formaat van het matras al vrij snel vast. Maar misschien heeft u deze nog niet en weet u niet waar u moet beginnen. Wij adviseren u dan om uit te gaan van uw lichaamslengte. Daar telt u bij op:

+ 15 centimeter als u voor een vlakke bodem gaat

+ 20 centimeter als u graag een elektrisch verstelbare bodem wenst

Stel u bent 1 meter 84 en u wilt graag een elektrisch verstelbare bodem aanschaffen. U telt hier 20 centimeter bij op, wat een totaal maakt van 204 centimeter. Het advies is om dan te kiezen voor een matras met een lengte van minimaal 210 centimeter.

De breedtemaat van het bed is afhankelijk van welke maat in uw slaapkamer past en welke ruimte u en uw eventuele partner in beslag nemen bij het slapen. Kortom dit is zeer persoonlijk. Let wel op in een showroom lijkt een bed/matras kleiner dan thuis. Dus meet goed na welke breedtemaat in uw kamer pas om teleurstellingen na aflevering te voorkomen.

Slaapt u het meest op uw buik, zij of rug?

Een goed matras ondersteunt op de juiste plaatsen en daarom is het belangrijk om te weten hoe uw houding tijdens het slapen is. Ligt u veel op uw buik? Dan is een stevig ligcomfort belangrijk om te voorkomen dat de ruggenwervel in een holle kromming komt te liggen. Slaapt u meer op uw zij? Dan zijn meerdere zones in het matras belangrijk voor een goede ondersteuning.  Draai je veel in je slaap? Vermijd een matras met een dikke traagschuimlaag; dit beperkt je bewegingsvrijheid.

Zijslaper: matras met verschillende comfortzones, bijvoorbeeld ter hoogte van schouder en heup.

Rugslaper: matras met ondersteuning in de onderrug.

Buikslaper: een stevig matras zodat de onderrug niet onder spanning komt te staan.

Draaier: vermijd een matras met dikke traagschuimlaag.

 

Bent u een man of vrouw?

Hoewel het op het eerste oog niet relevant lijkt of u nu een man of vrouw bent: toch verschillen mannen en vrouwen dusdanig qua postuur dat het een belangrijk onderdeel vormt binnen uw keuze voor een nieuw matras. Door de vele ervaring die wij hebben, weten we tevens welke matrassen beter passen en verkozen worden door zowel mannen als vrouwen.

Transpireert u veel?

Wanneer u veel transpireert tijdens uw slaap, dan is vochttransport een heel belangrijk punt. Een goed ventilerend matras met natuurlijke materialen of extra ventilerende 3D weefsels, zijn dan buitengewoon geschikt.

 Snel warm en transpireren: kies voor een goed ventilerend matras.

Snel koud: latex en traagschuim zijn in de regel warmere matrassen.

Heeft u last van allergieën?

Een heel belangrijk onderdeel is of u last heeft van allergieën, zoals bijvoorbeeld huisstofmijt. Zo ja, dan is het belangrijk om een matras te kiezen zonder natuurlijke afdeklagen. U kunt dan beter kiezen voor een matras met synthetische afdeklagen, anti-bacterie le schilden en een afritsbare (en dus wasbare) mastras tijk. Kies met allergie ook altijd  als extra een wasbare onderdeken (dikke molton).

Heeft u lichamelijke klachten?

Als u lichamelijke klachten heeft, zowel pijn aan de rug, nek of schouders of andere gewrichten, dan is een goede drukverdeling essentieel. Zo hebben traagschuim matrassen, al dan niet in combinatie met gel, hele goede druk verdelende eigenschappen. De juiste stevigheid en stabiliteit in combinatie met optimale drukverlaging is dan het beste advies.

Rugklachten zonder medische oorzaak: kies voor een matras met verschillende comfortzones.

Wat is uw gewicht?

Onder andere uw gewicht bepaald welke hardheid van de matrassen het best bij u past. Zwaardere slapers vragen om een steviger ligcomfort. Een te hard of te zacht matras kan zorgen voor klachten. Als uw gewicht boven de ± 80 kg is: harder matras. Gewicht onder ± 80 kg: zachter matras.

Heeft u het meestal warm of koud in bed?

Wanneer u het vaak koud heeft in bed, kunt het beste een matras kiezen met een vol-kern. Heeft u het juist sneller warm? Dan is een goed ventilerend matras de beste optie.

Komt het matras te liggen op een verstelbare of vlakke bodem?

Het is belangrijk om te weten of u het matras op een verstelbare bodem (al dan niet elektrisch) wilt plaatsen of op een vlakke bodem. Niet elke matras is geschikt om op een verstelbare bodem te leggen omdat niet iedere matras de benodigde knikken kan maken.

U ziet: een goed matras advies moet bestaan uit een compleet beeld van u als slaper. Hoe completer dit beeld, hoe beter het advies zal zijn. Uiteraard kunt u met vragen altijd terecht bij onze medewerkers!

 

 

ONDERHOUD VAN HET MATRAS

Heeft u eenmaal een matras aangeschaft is het belangrijk deze goed te onderhouden en behandelen.

Een goed matras gaat zeker 8 tot 10 jaar mee. Met goed onderhoud verleng je de levensduur van je matras. Voor een goede verdeling van de belasting van de matras is het goed om je matras 1 of 2 keer in de maand om te keren. Zowel van voeteneind naar hoofdeind als van onder naar boven.

Zorg voor een goed ventilerende bedbodem. De bodem moet minstens de helft van de matras vrij laten.

Vouw je matras nooit helemaal dubbel. Dit beschadigt de binnenkant van de matras.

Kies voor een matras met een tijk (hoes) die je in de wasmachine mag wassen. Kan of wil je dit niet? Verwijder vlekken met een harde borstel (controleer in de productinformatie of dit kan) of een vlekkenmiddel dat geschikt is voor meubels en matrassen. Laat vochtige plekken eerst helemaal drogen voor je de matras weer opdekt.

De beste manier om huisstofmijt te verwijderen is om de tijk op 60 °C te wassen. Kun of mag je de tijk niet wassen? Stofzuig de matras dan minstens 1 keer per maand grondig. Let op: sommige fabrikanten raden af om de matras te stofzuigen. Koop daarom met een stofallergie nooit een matras die niet gewassen of gestofzuigd mag worden.

 

 

TIPS OM MIJTEN EN SCHIMMELS TE VOORKOMEN

Mijten en schimmels zijn gek op een omgeving waar het vochtig, warm en donker is. De boel goed schoon en fris houden is noodzakelijk. Dat kun je op de volgende manieren doen:

Lucht je kamer en bed elke dag goed.

Kies voor een matras dat niet te veel de warmte vasthoudt.

Kies voor een matras dat  goed  ventileert.

Kies voor een goed ventilerende bedbodem. Als vuistregel kun je aanhouden dat de bodem minstens 50% van de matras vrij moet houden.

Kies voor beddengoed van natuurlijke materialen zoals katoen.

Was alle bedmaterialen op 60 °C, inclusief de tijk (hoes). Kan de tijk niet in de was? Stofzuig hem dan minstens 1 keer per maand grondig.

Ben je allergisch voor stof? Dan is dons niet altijd de beste keus. Kies liever voor een synthetisch dekbed. Tegenwoordig hebben deze dezelfde positieve eigenschappen als een donzen dekbed en zijn veel makkelijker te reinigen.

Vermijd stof in de slaapkamer. Kies voor een harde vloer en voor rolgordijnen, lamellen of luxaflex voor de ramen.

Stofzuig de slaapkamer regelmatig - ook onder het bed - en houd huisdieren buiten

Leg geen extra kussens, knuffeldieren of andere stofverzamelaars als decoratie op het bed.

Bij kinderen: kies voor knuffels die je op 60 °C kunt wassen, of leg ze eens per maand 48 uur in de vriezer.